„След падането” е оригинален колаж от авторски възстановки
на откъси от избрани филми от социалистическото и пост-социалистическото кино на
СССР, Русия, България и Чехословакия. На два големи екрана образите на „различните”
и „нормалните” герои преминават през ерите на суинга и рока, сексуалната
революция, смяната на политическите режими, социалистическата „утопия”,
падането на Берлинската стена и научния напредък. Многоканалната авторска видео
инсталация на Боряна Росса вече е в София.
Плод на петгодишен труд, „След падането” изследва начина на
представяне на пола в киното спрямо изискването на времето, разкрепостеността,
стереотипите, преодоляването или подчинението на обществените нагласи. Автор на
видео инсталацията е Боряна Росса - интердисциплинарен творец, работещ в
областта на електронните изкуства, киното, видеото, пърформанса и фотографията –
която въвлича в проекта актьори, живеещи в САЩ, чужди на културния и
политическия контекст на оригиналните филми. Целта е да се провери актуалността
на дилемите на филмовия образ, поставен в друго време и място.
Пресъздадени в „След падането” са забележителни бунтарски
образи от филми като „Понеделник сутрин” (1967, реж. Ирина Акташева и Христо Писков),
„Маргаритки” (1968, Вера Хитилова), „Стиляги” (2008, Валерий Тодоровски), „Сърп
и чук” (1994) и „Мисия Лондон” (2010).
Изложбата е съпътствана от серия документални интервюта със
създатели на филмите или пишещи за тях, сред които: Ирина Акташева и Христо
Писков, Иван Андонов, Геновева Димитрова, Илка Зафирова, Георги Мишев, Доротея
Тончева.
Куратор на проекта е Вера Млечевска. Видео инсталацията може
да бъде видяна до 3 юли 2016 г., във Vivacom Art Hall.
В рамките на събитието, на 30 юни 2016 г., четвъртък, от 18:00
ч., ще се проведе тематична дискусия за представянето на пола в киното с
участието на сценаристи, актьори, режисьори и представители на творческите и
академичните среди.
Вход свободен.
Няма коментари: