![]() |
Кадър от „Празник в ботаническата градина”
|
8 забранени филма
8 забранени филма на новата вълна в Чехословакия ще бъдат
представени в Дом на киното. Създадени през 1969 г., филмите виждат бял свят
едва след 20 години, като „Чучулиги на конец” на Менцел печели „Златна мечка” в
Берлин чак през 1990 г.
Прожекциите от програмата „Чехословашка нова вълна. 1969.
Забранените филми” са с вход свободен за ученици, студенти и пенсионери.
П Р О Г Р А М А
28 февруари 2014 г., 18:00 ч. – „322” (филмът ще бъде
представен от своя създател знаменитият словашки режисьор Душан Ханак)
Йозеф Лауко е готвач на средна възраст, болен от рак в
последен стадий. Той живее с капризната си бивша съпруга. Докато мъчително чака
прогнозата за болестта си, Лауко преосмисля живота си, пита се дали е живял
достатъчно пълноценно и доколко е бил истински във взаимоотношенията с хората
около себе си. Един ден получава обаждане от болницата, от където му съобщават,
че имат свободно легло. Лауко осъзнава, че краят му е близо, но с това започва
все по-ясно да си дава сметка и какво представлява животът на другите.
1 март 2014 г., 18:30 ч. – „Шегата” (по едноименния роман
на Милан Кундера; реж. Яромил Иреш)
След дълги години Лудвик Ян се завръща в родния си град, за
да се срещне с репортерката Хелена Земанкова. Тя иска да направи репортаж с
традиционни фолклорни тържества, а той – да си отмъсти. Хелена не подозира, че
интереса на Лудвик не е предизвикан от нейната повяхваща красота, а от снимката
на съпруга й в табакерата. Преди петнадесет години Павел Земанек е бил
състудент на Лудвик във факултета, председател на училищната организация на ЧКП
и най-добър приятел. В онези дни Лудвик получава от своята съученичка и любима
Маркета писмо, пълно с патетични фрази и оптимизъм. Той й отговаря с иронични
думи, написани върху картичка, които завършва с изречението: „Да живее Троцки!”
Шегата не е разбрана и благодарение на Павел, Лудвик е изключен от партията, от
училището и се озовава във военен трудов лагер, във военен затвор и за три
години в мините. Лудвик иска да отмъсти на Павел за съсипания живот, като
прелъсти съпругата му. В наетия апартамент Лудвик спечелва любовта на Хелена,
но с отвращение отхвърля нейните ласки, когато разбира, че бракът й от години е
само формалност. Хелена прави опит за самоубийство, което е толкова жалко,
колкото и мечтаното отмъщение на Лудвик.
2 март 2014 г., 18:30 ч. - „Човекът от крематориума” (реж.
Юрай Херц)
Историята пренася в края на 30-те години на ХХ век, на фона
на политическата радикализация в Европа и по-специално - упадъка на първата
Чехословашка република и създаването на протектората на Чехия и Моравия, под
върховенството на нацистка Германия. Главният герой Карл Копфръкингл работи в
един от пражките крематориуми. Той е обсебен от работата си и вярва, че не
просто кремира телата на мъртвите, но и освобождава душите им. Докато войската
на нацистите настъпва към границата на Чехословакия, Карл се отдава изцяло на
манията си и започва да се държи като неуравновесен човек.
3 март 2014 г., 18:30 ч. - „Прахосана неделя” (реж. Драхомира
Виханова)
Действието се развива в неделя сутринта. Църковните камбани
приканват хората на литургия, но самотният войник Арношт все още спи в
неприветливата си стая в казармата. Той се събужда бавно и лека-полека се
настройва за света и скучния неделен ден. Зарежда пистолета си, насочвайки го в
главата и в устата си, без да стреля. Докато преосмисля решението си, в паметта
му изникват мисли и спомени за случки с фриволни дами и много пиене. Арношт има
връзка с три руси жени - едната е стройна, грациозна и малко сдържана; другата
- сладострастна и властна; а третата е малко момиче, с което той обича да
разговаря. Докато се забавлява със стрелба по накацалите по покрива гълъби,
през далекогледа си той изведнъж вижда две момичета, които са опънали палатки
на територията на армията, и си правят слънчеви бани голи до кръста. Арношт е
изпратен да разследва случая. По-късно той слиза и до града, където се напива…
При завръщането си в казармата, потиснат и самотен, Арношт започва да мисли за
самоубийството като изход от своя безрадостен живот.
4 март 2014 г., 18:30 ч. - „Погребални церемонии” (реж.
Зденек Сирови)
Кинобалада за престъплението и наказанието, която ни връща
към дните на колективизацията в Чехословакия през 50-те години на ХХ век.
Матилде се прибира в родното си село за погребението на своя съпруг – кулак.
Заради този факт преди много години двамата са прогонени да живеят другаде.
Матилде обаче не е посрещната дружелюбно. На повърхността изплуват стари прояви
на несправедливост и престъпления, които са оставили дълбок отпечатък у
мнозина. Въпреки трудностите, вдовицата настоява за правото си да изпрати
съпруга си по последния му път именно в селото им. Погребението се превръща в
символ на противопоставянето на селяните на комунистическия режим.
5 март 2014 г., 18:30 ч. - „Чучулиги на конец” (реж. Иржи
Менцел)
Едновременно смешна и тъжна, изпълнена с много горчивина,
сатира и алегории, историята в „Чучулиги на конец” е вдъхновена от
преживяванията на писателя Бохумил Храбал в стоманолеярния завод в Кладно.
Надеждата и безнадежността, хуморът и сериозността се преплитат в мозайка от
съдбите на отделните герои, свързани чрез вярата и любовта, доброто и
неунищожимата човечност.
6 март 2014 г., 18:30 ч. - „Празник в ботаническата градина”
(реж. Ело Хавета)
Сюжетът е мозайка, изградена от историите на Мария и Пиер.
Мария е съдържател на кръчма. Отново и отново тя се опитва да заведе пред
олтара бащата на нейните осем дъщери. Още със своето пристигане Пиер нарушава
спокойствието на винарското село Бабиндол, като същевременно показва на
неговите жители как истински да се радват на живота.
6 март 2014 г., 20:30 ч. - „Птици, сираци и луди” (реж. Юрай
Якубиско)
По поетичен и сюрреалистичен начин кинотворбата разказва за
любовта на двама бедни млади хора Юрик и Андрей към безумната Марта. И тримата
остават сираци по време на войната. Живеят сред развалините на разрушена от
бомбардировките църква в центъра на града, изпълнена със странни предмети.
Около тях има и непрекъснато чуруликащи весели птички. Йорик е уличен музикант,
Андрей – фотограф, а Марта просто живее и не знае кого от двамата да избере.
Филмът е чудесна метафора за любовта, ненавистта, смъртта и свободата.
7 и 8 март 2014 г., 18:00 ч. - „25 от 60-те или Чехословашката нова вълна” (документален,
реж. Мартин Шулик, който ще представи филма)
Двусериен документален филм от 60-те или от т. нар.
Чехословашка нова вълна представя комплексен поглед върху феномена чешка и
словашка нова вълна в културния и обществения контекст от периода на тези
години. Двадесет и петте ключови кадъра, коментирани от техните автори и
филмови историци, предлагат на зрителя драматично надникване в златната ера на
общата кинематография.
Няма коментари: